Beste bezoeker,
Het 151 verhaal begint in 1846 en eindigt in 1997. Anderhalve eeuw later. Het begint in het stoom- en staaltijdperk en eindigt aan het begin van een technologisch tijdperk.
De maalboten hebben voor de stad Oostende veel betekent. Vele families en vrienden zijn hierdoor vandaag nog met elkaar verbonden. Vele toeristen herinneren zich het indrukwekkend verkeer in de haven van deze mooie schepen. De Oostendse haven die ooit een belangrijke uitvalshoek was voor het Europese verkeer naar Engeland.
Op 19 september 1996 besliste de toenmalige minister van verkeer Michel Daerden om de activiteiten van de Regie voor Maritiem Transport stop te zetten. Niemand had ooit gedacht dat de overheid deze beslissing zou nemen, laat staan ook waar maken. Het uitvoeren van deze beslissing heeft een hele hechte maritieme familie uit elkaar gehaald.
Elke werknemer bij deze lijndienst betrokken, heeft de impact van de liquidatie elk op een individuele manier moeten verwerken. Na 28 februari 1997 begon voor vele collega's een nieuwe loopbaan en dienden de maritieme wereld te verlaten. Anderen konden min of meer nog even verder in de ferrywereld in al zijn vormen actief blijven tot het volledige concept is gedoofd..
Ik stel vast dat nog vele mensen de mooie herinneringen uit de RMT periode en voorheen waarderen. En terecht, velen kijken nog altijd terug naar die RMT tijd met gemengde gevoelens.
Mensen die ooit heel dicht of nauw met de activiteiten van de RMT waren verbonden. En dat waren er heel wat. Denk maar aan de restauratie, leveranciers, toeristische en technische diensten, enz..
We werken hier aan een overzicht van 151 jaar Male in Oostende. Een site waar we wat informatie en verhalen verzamelen over de Belgische instelling en de schepen van 1846 tot 1997 die de verbinding naar Groot Brittannië hebben verzorgd.
Tijdens de planning en organisatie van een rëunie in 2007 naar aanleiding van het 10 jarige stopzetten van de Rmt hebben we massaal veel foto's en materiaal ontvangen van de mensen. Dat alles proberen we samen te brengen om zo het verhaal van 151 jaar geschiedenis ook via het internet met onze ex-collega's en vrienden te kunnen delen.
Als u mocht fotomateriaal tegenkomen dat eventueel onder copywright staat en toch op deze site gebruikt zijn, laat het a.u.b. weten. We halen het onmiddellijk weg. Het is de bedoeling om visueel te genieten van de mooie tijd die we met Zeewezen en Rmt in Oostende hebben mogen beleven.
In het linkse navigatiepaneel kan u van jaar tot jaar informatie vinden over de Belgische schepen die ooit op de Oostende - UK lijn hebben gevaren.
Aan de hand van de gescande kranten uit het verleden dat via (GOD) Oostendse bibliotheek beschikbaar is kunnen we per schip min of meer het levensverhaal vinden.
Ik wil hierbij enkele mensen bedanken voor hun bijdrage.
Dank aan:
August Goethaels - Arne Pyson - Rick Smallman - Dirk Goes - Mike Francis (UK) - Richard Danielson ( Auteur) voor hun sympathieke steun en bijdrage.
Bijzondere dank aan:
John Hendy (Ferrypubs UK) ons de toelating te verlenen om sommige van deze unieke afbeeldingen te mogen gebruiken.Auteur van "The Dover-Osrtend Line" 1991
Het is mijn bedoeling om via deze homepage u de mogelijkheid te bieden even terug te blikken naar een bijzondere tijd uit de Belgische geschiedenis.
Ik hoop dat we hiermee de fijne herinneringen even kunnen terug halen.
Eddy Lannoo