Stena Nautica

De Stena Nautica is bij de Rmt gekomen teneinde de capaciteit te verhogen. Het schip werd gebouwd voor Stena Line in Joegoslavië. Het schip liep op 17 juni 1973 van stapel en kwam in dienst voor Stena Line op 2 juni 1974. Ze kreeg de naam Stena Danica en verzorgde diensten op de lijn Götenborg – Frederikshaven.

In januari tot april 1977 werd ze in Schiedam verbouwd  waarbij de boven garage werd verhoogd en stabiliteitstanks aangebracht. Ze kreeg een andere naam  “Stena Nordica” in december 1981. Werd in april 1983 door de Rmt gecharterd en naar Antwerpen gestuurd voor onderhoud en aanpassing om op 16 juni terug in Oostende aan te komen voor dienst.

In februari 1984 werd het schip ondergebracht bij Nautica Belgium en kreeg de naam “Stena Nautica”.   De RMT had nog de intentie om het schip aan te kopen maar door de vele problemen met de motoren en de samenwerking met Townsend Thoresen werd dit niet gedaan. Hierdoor werd de “Witten Olifant” zoals de bemanning haar noemde, in april 1986 bij Mercantile Antwerpen terug in orde gebracht naar aanleiding van het einde van de charterperiode.

In april 1987 gaat den olifant nog varen voor S.N.C.F. op de lijn Dieppe-Newhaven en krijgt de naam “Versailles” met thuishaven Dieppe. Hier ook terug zware machineproblemen in1987. Eind 1990 tot februari 1991 ondergaat het schip nog aanpassingen op advies van de inspectie Rouen . Maar op 30 april 92 word de lijn Dieppe-Newhaven stopgezet.

Vanaf 1 mei 1992 word het schip door Sealink Stena gecharterd en aangepast in Southampton. Wat later op 15 mei krijgt ze de nieuwe naam “Stena Londoner” met als thuishaven Nassau Bahamas Hier gaat ze opnieuw op de lijn Newhaven – Dieppe voor Sealink  Stena die op 22 mei 1992 de lijn terug opende In maart 1996 vaart ze nog op de lijn Fishguard – Rosselare en op Hiolyhead – Dun Laoghaire. SeaFrance charterd echter het schip vanaf 10 april 96 en geeft het de nieuwe naam “Seafrance Monet” om op de route Calais-Dover te worden ingezet. In Duinkerke werd het schip hiervoor terug aangepast.

Op 29 maart 2000 gaat het echter mis tijdens het aanmeren in zwaar weer in Calais en loopt het schip zware schade op. Seafrance beslist wegens de ouderdom van het schip om de schade niet te herstellen en het schip als schroot te koop te stellen.

Op 18 mei werd het schip aan Armas Curbello Naviera – Las Palmas Spanje verkocht en naar Duinkerke gesleept voor herstelling.  De nieuwe naam werd hier “Volcan de Tacande”.

Op 30 januari 2005 loopt het schip vast op 4 mijl van Los Cristianos op de rotsen en loopt hierbij onherstelbare schade op. Ze word verkocht als schroot en beland op 11 september 2005 op het strand van Aliaga voor afbraak.

The Stena Nautica was chartered by the RMT in order to increase capacity on the line. The ship was built for Stena Line in Yugoslavia. The vessel was launched on the 17th June 1973 and came into service for Stena Line on the  route Götenborg – Frederikshaven.

De Stena Nautica is bij de Rmt gekomen teneinde de capaciteit te verhogen. Het schip werd gebouwd voor Stena Line in Joegoslavië. Het schip liep op 17 juni 1973 van stapel en kwam in dienst voor Stena Line op 2 juni 1974. Ze kreeg de naam Stena Danica en verzorgde diensten op de lijn Götenborg – Frederikshaven.

From January until April 1977 she was expanded by increasing het height op the upper garage and stability tanks were added. She was named “Stena Nordica” in December 1981 and later as she was chartered by the RMT on in April 1983 and send to Antwerp for refit. She arrived in Ostend for service on the 16th June 1983.

In February 1984 the ship was placed under management from Nautica Belgium and got the new name “Stena Nautica”. The RMT had the intention to buy the ship but due to the many engine problems and new agreement with Townsend Thoresen nothing happened. Due to this the white elephant (as crews were calling the ship) was sent to Mercantile Antwerp to be prepared for the end of the charter.

In April 1987 the elephant ship went to S.N.C.F. for services between Dieppe and Newhaven. She was given the new name “Versailles” and homeport Dieppe.  Also there the ship had engine problems that year.

End 1990 until February the ship had a refit on the advice of Rouen inspection. But on the 30st April 1992 the line Dieppe-Newhaven was stopped.

As from the 1st May 1992 the ship was chartered by Sealink Stena and had a refit in Southampton. Sometime later on the 15th May she was given the new name “Stena Londoner” with homeport Nassau Bahamas.  Here she goes again on the route Newhaven-Dieppe for Sealink Stena which has opened the line again on the 22nd May 1992.

In march 1996 she performed services between Fishguard and Rosselare   and Holyhead- Dun Laoghaire. Later in April the ship was chartered by SeaFrance and was named “Seafrance Monet” to run on the route Calais-Dover. For that the ship was refit at Dunkirk.

In march 2000 something went wrong during entering the port of Calais and heavy weather conditions and de ship was heavily damaged.  Due to its age SeaFrance decided not to repair and sell it as scrap. The ship was sold to Armas Curbello Naviera – Las Palmas Spain and towed to Dunkirk for repairs. A new name was given “ Vulcan de Tacande”.

On the 30th January 2005 the ship hit the rocks about 4 mile out of Los Christanos and was serverly and unrepairable damaged. Again she was sold as scrap and landed on the beach of Aliaga by the 11th September 2005.