De eerste car ferry werd in 1949 in dienst genomen. Dit schip was achteraan voorzien van een poort waar de auto’s via een brug konden worden geladen en waar de reiziger zelf het voertuig aan boord kon rijden. Het kreeg de toepasselijke naam “Car Ferry” en werd te Cockerill gebouwd als bouwnummer 731. Het werd te water gelaten op 18 september 1948.
Het vaartuig had een lengte van 113.65 meter en werd door 2 x 7600 PK Sulzer motoren aangedreven. Het kon maximum 700 reizigers en 100 auto’s vervoeren. Op 3 juli 1949 deed ze haar eerste overtocht. In mei 1952 kreeg het schip de nieuwe naam “Prinses Josephine Charlotte”.
Vanaf mei 1969 tot september 1973 deed de Prinses Josephine Charlotte regelmatig de verbinding naar Harwich.
Na bijna 24 jaar dienst werd in 1973 het schip in reserve gehouden. De bevelhebbers van die periode hadden dit schip de naam “Daddy’s Yacht” gegeven wegens de charme en de vlotte maneuvreerbaarheid van dit schip.
In 1976 werd de Prinses Josephine Charlotte verkocht aan de Blance Compania Naviera, Panama en herdoopt tot “Leto” en in 1977 doorverkocht aan G. Kousouniadis Piraeus, Griekenland en herdoopt tot Athens Express.
Op 24 oktober 1977 aanvaring met Grieks cruiseschip M/V Antiliarkos Pezopoulos buiten de haven van Kos.
De PCJ werd uiteindelijk in juni1984 Eleusis Bay, Griekenland uit dienst gehaald.
In 1985 werd het schip afgebroken.
Een lange loopbaan waar nu nog altijd in Griekenland wordt over gepraat. In het Griekse rederstijdschrift van januari 2014 werd een mooi artikel over dit schip geplaatst. Blijkbaar hebben de Belgische schepen in hun tweede leven heel wat Griekse varende collega’s nog aangename dagen gegeven. Onderstaande foto stond in dit tijdschrijft.