De vierde maalboot in de reeks van zes kwam op donderdag 1 september 1870 te Oostende aan onder bevel van commandant Gérard en eerste luitenant Eliebout. Om 18u00 was voor deze gelegenheid een banket met diverse hooggeplaatste personen waaronder ook de directeur van de Cockerill Yard, dhr Sadoine.
Op 3 september 1870 vertrok de Comte de Flandre uit Oostende naar Dover met 63 reizigers. De lijn had al vier dergelijke snelle en mooie schepen in dienst waar ze uiteraard heel fier op waren.
Tijdens een sterke NO wind op 12 november 1872 miste de Comte de Flandre de haveningang en diende de reizigers en zendingen per reddingsboot aan de wal te brengen. Enkel uren later kon het schip vlot komen en kwam er zonder enige averij vanaf.
In oktober 1874 was de Comte de Flandre in Antwerpen voor herstellingen. Het was de Saphir met cdt Roger die op 25 oktober opdracht kreeg om de Comte de Flandre in Antwerpen te gaan halen.
De schepen zijn op woensdag 28 oktober in Oostende aangekomen.
Op 27 augustus 1878 vertrok de Comte de Flandre uit Oostende om 20u15 met 17 reizigers wanneer wat later om 21u00 de hemel zwaar bewolkt werd en begon te waaien. Omstreeks 21u30 zag de Comte de Flandre plots een zeil aan bakboord waarop het commando werd gegeven om te stoppen. Het zeil bleek van een vissersvaartuig te komen dat zonder lichten voer en heel dicht naast de Comte de Flandre passeerde en het paddelwiel raakte. De vissersboot de “Charlemagne” uit Calais had wat schade maar de schipper vond het veilig genoeg om verder te varen. De Comte de Flandre had enkele schoepen van het raderwiel kwijt. Omdat drie matrozen wilden niet meer aan boord van het vissersvaartuig blijven en werden naar de Comte de Flandre gebracht die zijn reis naar Dover kon verder zetten. Het Franse vissersvaartuig is s ’morgens op 28 augustus in Oostende aangekomen.
Op 13 april 1880 werd er een aanbesteding uitgeschreven voor aanpassingen aan het brugdek.
Ch. Declercq uit Oostende bleek de laagste prijs van 3200 Fr. te hebben geboden. Met had de werken geschat op 3671.44 Fr.
Op dinsdag 22 augustus 1882 had de Parlement Belge (vertrek Oostende 22u00) tussen Nieuwpoort en Duinkerke motorpech met een kapotte cilinder. Een Franse boot uit Gravelingen had laten weten de Parlement gezien te hebben aan Duinkerke bank. Om 03u00 was de Leopold I in Oostende aangekomen en was na het lossen direct vertrokken om de Parlement Belge hulp te bieden. Maar de Comte de Flandre had ondertussen al de Parlement Belge los getrokken en op sleep naar Oostende genomen. Alles is goed verlopen met enige vertraging uiteraard.
Een hevige storm teisterde Oostende op 24 oktober 1882 wanneer de Comte de Flandre om 10u00 vertrokken was en het roer beschadigde en door het sterke weer diende naar Oostende terug te keren. Omdat hij met een beschadigd roer moeilijk de haven binnen kon, riep de cdt de hulp van een sleepboot. Kort na het uitvaren van de sleepboot diende deze terug te keren omdat de Comte de Flandre verdwenen leek. De Cdt was van de Comte was reeds wegens het slechte weer naar Vlissingen vertrokken om via de Schelde naar Antwerpen te varen.
Op 5 oktober 1888 had de Comte de Flandre met machineproblemen te kampen na de afvaart van 10u00. Het schip diende met twee sleepboten terug naar binnen gehaald. De reizigers en lading dienden op een ander schip te worden geladen welke eerste diende klaar gestookt.
Op 4 september 1890 had de Comte de Flandre in slecht weer ter hoogte van Mariakerke een aanvaring met de Oostendse vissersboot nr 100 van L. Deroo. Een bemanningslid Mr Martinsen werd door de aanvaring overboord gegooid. Gelukkig kon deze zich aan een drijvend voorwerp vast houden en later aan boord van de Comte de Flandre gehaald. De beschadigde O.100 liep de haven binnen en diende aangifte te doen van verlies van een bemanningslid toen enkel uren later konden vernemen dat Mr Martinsen kon gered worden.
De Comte de Flandre is samen met de Louise Marie en Marie Henriette op 2 december 1893 openbaar verkocht.
De bieders waren:
Kryn Pas Ridderkork, Holland : 30269 Fr.
SundermanH.Dordrecht : 30200 Fr.
James Power, London : 10375 Fr.
Constant Jos London: 10875 Fr.
Decloedt Emmanuel, Oostende : 28155 Fr.
Dewandre, Luik : 29551 Fr.
Damman, Gent : 21500 Fr.
In januari 1894 is de Comte de Flandre vertrokken per sleepboot naar Nederland om in Dordrecht te worden gesloopt.