Na de Koning Albert werd terzelfder tijd een tweede identieke schip bij Cockerill besteld. Het droeg de naam Prince Philippe en kreeg het bouwnummer 727.
In november 1955 liep het schip vast op de keien in Dover. Het kon op eigen kracht los geraken en de reis verder zetten.
Na de aanvaring van de Koning Albert op 16 januari 1964 heeft de Prince Philippe de Koning Albert naar Dover begeleid.
Op 30 mei 1966 brak er in Oostende brand uit in de kwartieren van de bemanning. Het nam drie uur in beslag om het vuur te blussen. Het schip lag zwaar beschadigd in Oostende.
In oktober 1972 was de laatste reguliere overtocht.
In april 1973 werd het schip verhuurd aan de NV Strömma Line en kreeg het de nieuwe naam ‘Strömma Rex’. Echter in Skagen bij het bunkeren op 4 april 1973 ontstond een brand in de machinekamer en diende naar Oskarshamm (Zweden) gesleept.
Na herstelling werd ze ingezet op de lijn Norrköping –Mariehamm ( Zweden – Finland) in de Baltische Zee. In september 1973 deed zich echter opnieuw een incident voor in de machinekamer.
Men oordeelde dat de herstellingskost te hoog was en besliste om het schip voor afbraak te verkopen.
Waar in november 1973 het schip uiteindelijk in Ystad is beland op het afbraak bedrijf van Carl Persson.