Princesse Astrid

De Princesse Astrid is 1967 bij Boelwerf gebouwd als bouwnummer 1440. Op donderdag 29 februari 1968 liep de PAS van stapel en kon op 4 juli worden afgeleverd.

Op 15 augustus deed de PAS de eerste reis.


Het schip kon 850 reizigers en 172 auto’s laden. In het achterschip kon op het laatste van de lading een paar stukken vracht worden geplaatst. Net zoals op de Roi Baudouin en de Koningin Fabiola.
Vanaf mei 1969 deed de PAS ook reizen naar Harwich. De voornaamst jaren van dienst werden in de periode RMT (1971) gepresteerd samen met de RB en de KF. Deze schepen deden een voortreffelijke dienst tot de nieuwe eenheden PPh en PL er aan kwamen en duidelijk maakten dat MP schepen noodzakelijk werden voor de lijn. Door toenemende vrachtvervoer bleken de schepen van deze reeks niet meer opgewassen tegen de vraag naar vrachtruimte.

Vanaf 6 april 1983 werd de PAS nog gecharterd door Sealink UK voor de vaart tussen Folkestone en Boulogne. Na een korte loopbaan van15 jaar voor Zeewezen en de Rmt kwam een einde.


Op 22 juli 1983 werd de Princesse Astrid aan Ventouris & son, Piraeus, Griekenland verkocht en kreeg de nieuwe naam “Georgios B” met thuishaven Limassol Cyprus.


In 1984 kreeg ze een andere naam “Bari Express” en vaarde tussen Rafina-Andros-Tinos-Mykonos.

In oktober 1998 werd ze verkocht aan Agapitos Express Ferries, Piraeus, Griekenland en omgedoopt tot “Express Hermes”. Verzorgde hierbij verbindingen tussen Pireo-Cyros-Paros-Naxos-Heraklai en diverse eilanden.
Op  8 november 1999 werd ze opnieuw verkocht aan Minoan Flying Dolphins en kwam in dienst voor voor Hellas Ferries. Waarna ze in 2002 opzij werd gelegd.
In september 2003 werd de ex Princesse Astrid verkocht als schroot en kreeg het de nieuwe naam “Express Erme”. Waarna ze op 11 september 2003 is uit Eleus afgevaren naar India.


Aangekomen in Alang is ze daar vanaf 20 oktober gesloopt.

The Princess Astrid was built by Boel yard Temse in 1967 as yard number 1440. It was launched in Thursday 29th February 1968 and delivered on the 4th July.

It made its first crossing on the 15th August 1968.

The vessel had a capacity of 850 passengers and 172 cars. Just like the Roi Baudouin and the Koningin Fabiola it could take a few peaces of freight at the end of the loading the cars and placed at the rear in the stern.

As from the 29 May 1969 the PAS made crossings to Harwich. The main years of service were for the RMT (1971) together with the RB and the KF. These ships have made a superb service in those years with comfort for the passengers. Until the new vessels like the Prins Philippe and Prince Laurent came into service and made clear the new MP types were elementary for the line. Due to the increasing demand for freight traffic the generation like the PAS could not answer to the traffic presented on the line.

As from the 6 April 1983 the Princesse Astrid was chartered by Sealink UK for services between Fokestone and Boulogne. After a short career of 15 years for Zeewezen and Rmt the end was near..

On the 22th July 1983 the vessel was sold to Ventouris & son, Piraeus. Greece and was renamed "Georgios B" with homeport Limassol Cyprus.

In 1984 the ship was renamed into "Bari Express" and performed services between Rafina-Andros-Tinos-Mykono.

In October 1998 the ship was sold to Agapitos Express Ferries, Piraeus Greece and renamed to "Express Hermes". It was put into services between Pireo-Cyros-Paros-Naxos-Heraklai and other islands.

On the 8th November 1999 the ex- Princess Astrid was sold again to Minoan Flying Dolphins and came into service for Hellas Ferries until she was laid aside in 2002.

In September 2003 she was sold as scrap and renamed "Express Erme" when she left Eleus on the 11th September for India.

Once arrived in Alang she was scrapped as from the 20th October 2003.