Ijzer

Ondertussen was de trauma van twee wereldoorlogen nog niet vergeten. In 1951 bestelde het bestuur der Zeewezen een vrachtschip bij Beliard & Crighton Oostende. Het schip diende om eventueel bij nieuwe agressie de rijkdom van Nationale Bank en het land in veiligheid te brengen. Het schip was voorzien van grotere fuel tanks dan normaal of bvb aangepast nodig met het oog voor dienst op de bestaande kanaalverbinding.Het schip kreeg een vermogen van 1750 pk voor een voorstuwing van 1171 ton. In maart 1953 liep het van stapel en kwam in juni 1954 in dienst.

Het schip diende om vracht te vervoeren. Hiermee zette het Zeewezen een politiek gekibbel in gang.Immers de Oostende-Dover lijn was een overheidsinstelling en diende geen concurerende activiteiten te organiseren.

Wekelijks waren er twee afvaarten cargodiensten. Soms maar één. Tot de dienst in 1966 werd stilgelegd en nog een jaartje dienst deed als opleiding voor de officieren van de pakketboten. Vanaf 1967 lag het schip werkloos in het Zeewezendok.

In 1972 werd het schip verkocht aan NV Fadimel Antwerpen en later in 1973 omgevormd voor het vervoer van vee.
In 1978 werd het schip verbouwd door de Terneuzensche Scheepsbouw in samenwarking met de Scheepswerf van Langerbrugge en 18 meter verlengd.

Na een aantal jaren dienst werd de Ijzer op 13 juni 1985 aan de Indian Summer Shipping Ltd Georgetown. Enkele jaren later ging het schip naar G. Kerkhof Zaandam Nederland voor afbraak.

In the mean time the trauma from the two World War was not yet forgotten. In 1951 the management from the Belgian Zeewezen ordered an freight vessel at the local ship yard Beliard & Vrighton. The vessel was ment te be used iun case of a new agression against the country and bring the values from the National Bank and country to safer place. The ship was built with larger fuel tanks than needed on the normal channel route from Ostend - Dover. It got a engine power of 1750 HP for its 1171 tons. The ship was launched in March 1953 and entered service in June 1954.

The vessel was taken into service to transport freight. This started a political debate as if the Ostend-Dover line was to be organising freight transport as a governemental institution and compete the market.

They were about two cargo sailings a week. Sometimes only once a week. Until the service was stopped in 1966 and the ship was used for training the officers for the ferries.
As from 1967 the vessel was laying unemployed in the Zeewezendock.

In 1972 the ship was sold to the company NV Fadimel Antwerp and later converted to transport live stock.
In 1978 the ship was stretched by 18 meter by the Ship builders Terneuzen and Langerbrugge.

After a few years of service the Ijzer was sold on the 13th June 1985 to a company called Indian Summer Ltd from Georgetown. But only a few years later sold again for scrap to thedutch company Kerkhof in Zaandam Holland.