De Koningin Fabiola is in de periode 1961/62 gebouwd op de Boelwerf in Temse als bouwnummer 1391. Dit was de eerste keer naar de bestelling niet naar Cockerill ging.
Deze car-ferry kon 900 reizigers en 160 auto’s vervoeren. De lancering vond plaats op 20 november 1961 en de eerste proeven op 7 juni 1962. Het schip kwam in dienst op 10 juni 1962. Het was het eerste schip op de lijn die van boegschroeven werd voorzien.
Vanaf mei 1968 tot 1973 deed de KF ook reizen naar Harwich.
Op 28 oktober 1974 ontstond er echter een ernstige brand in de machinekamer waardoor het schip zes maanden herstelling vergde.
In de winter van 1976/77 werd het promenade deck dicht gemaakt teneinde meer beschutting aan de passagiers te bieden. Het was een schip dat 160 auto’s kon nemen maar nog niet van het type roll on en roll off. De wagens dienden in het schip te draaien om terug via het achterschip te ontschepen.
Meestal deed de Koning Fabiola in die tijd een ontdubbelingsafvaart rond 10u00 samen met de pakketboot die enkel voetgangers kon nemen. Omdat het enkel auto’s kon nemen was dit een geschikt moment van de dag. Slecht enkel stukken vracht konden aan boord worden genomen maar die moesten dan achteruit aan boord rijden om te Dover eerst te ontschepen. De andere schepen zoals PMC, PME, PA, PPh en PL van die periode waren wel van het roll on roll off type.
Het schip had twee restaurants, één zelfbediening en een buffet ter beschikking voor de reizigers.
Men had nog de laatste jaren aanpassingen gedaan in een benedenruimte om daar een bar te installeren met het oog jongeren een ruimte tijdens de overtocht .Men had deze ruimteniet aangekleed maar enkel in paarse kleur geschilderd. Daar kon de stevige contructie van het schip duidelijk waar nemen.
Op 15 juni 1983 deed ze haar laatste overtocht en werd in het zeewezendok gelegd tot ze in februari 1985 werd verkocht aan de Ionian Navigation Co Ltd Valetta Malta en de nieuwe naam “Olympia” kreeg.
Wat later in 1985 werd de Olympia gecharterd door v en tot “Lydia“ omgedoopt. In 1992 vaarde ze nog tussen Ortona en Igoumenitsa.
Maar in 1993 werd ze verkocht aan Lefki Investment Corp Kingstown St Vincent en omgedoopt tot “Ephesus” en verzorgde diensten tussen Brindisi en Valona.
Terug enkele jaren later in 1996 werd het schip gecharterd door Topas Maritime lines en vaarde tussen Bari-Igoumenitsa-Cesme.
In 1996 belandde ze aan de ketting in Bari om wat later verkocht te worden aan Skylark Trading Ltd St Vincent en opnieuw een nieuwe naam “Bergame” te krijgen en te varen tussen Bari en Cesme.
Nog steeds was deze oude dame voor de scheepslijnen belangrijk want in 1997 werd ze nog eens verkocht aan Illyria Lines om tussen Bari en Tirana te gaan varen en tevens door Stern Lines Shipping gecharterd om ingezet op de lijn Bari en Cesme.
Na heel wat eigenaarswissels kwam de Koningin Fabiola in 1998 vermoeid bij Anatolia Ferries en kreeg ze haar laatste naam “Bosphorus”. Na nog wat dienstjaren is de KF in Aliage Turkey terecht gekomen voor afbraak.