De komst van de Jetfoil in 1981 was een beslissing van de Rmt om een snellere service vanuit Oostende aan te bieden. De Princesse Clementine is gebouwd in 1980 door Boeing Marine Systems te Seattle. Het vaartuig is vanuit de USA per cargoschip naar Zeebrugge vervoerd en is op 7 mei vanuit Zeebrugge naar Oostende gekomen.
Deze draagvleugelboot kon een snelheid van 42 knopen halen en dus de overtocht maken in 1 uur en 40 minuten. De Princesse Clementine kwam in dienst op 31 mei 1981. Met een capaciteit van 316 reizigers kon daarmee antwoord gegeven aan de treinreizigers, voetgangers en zakelijk trafiek die snel de overkant wilden bereiken.
Kort na het in dienst nemen van de Princesse Clementine had ze op 14 augustus een ongeval voor met een Zweeds Cargo Schip de “Buenos Aires”. De kapitein kon in de dikke mist met een snel maneuver het schip nog ontwijken maar raakte toch het schip. De impact was hevig en nogal wat passagiers liepen de schrik van hun leven op. Gelukkig waren er geen gekwetsten.
Het zusterschip de Prinses Stephanie nam de reizigers over en bracht deze naar Oostende. Ondertussen hadden wij (ik was van dienst bij de kaaiofficier) diverse medische hulp en bijstand gevraagd om zo waar nodig de reizigers te kunnen helpen bij aankomst. Door de snelle reactie van de kapitein was mogelijk een ernstige ramp vermeden.
De Princesse Clementine werd naar Oostende gesleept per sleepboot en hersteld. Op 11 september kwam deze terug in dienst.
In januari 1986 werd de Princesse Clementine nog in de kleur van Townsend Thoresen geschilderd om op het einde van het jaar erop in P&O kleuren te worden gezet. In 1994 ging het dan met het laatste Rmt Logo – “Oostende-Dover” naar Ramsgate. Ik heb me destijds laten vertellen dat het nieuwe logo eigenlijk is gebaseerd op de vouw van een blad papier in een bootje. Wat we als kinderen veel deden.
Na sluiting van de Rmt werd de Princesse Clementine op de kaai gezet. Op 11 juni 1998 werd ze dan verkocht aan Adler Blizzard & C° KG Hamburg en kreeg de nieuw naam “Adler Blizzard”. Op 27 september is ze dan per boot vertrokken naar Rostock.
In 1999 werd deze dan door Channel Hoppers GB gecharterd en de naam “ Alderney Blizzard “ gegeven. Hier deed ze dienst op de verbindingen Southampton – Guernsey – Jersey – St Malo.
In mei 1999 kreeg ze nog de naam Adler Blizzard maar later verkocht aan Sea Jet Inc. Bahamas en op 12 juni werd ze verscheept. Even later de nieuwe naam “Seajet Kara”.
Kapitein Tony bezorgde ons foto's van de periode 1999 – 2000 wanneer de ex Princesse Clementine operationeel was als Seajet Kara tussen West palm Beach (Florida USA) en Freeport (Grand Bahamas).
Tony was volgens mij vanaf de eerste dag voor de Rmt de peetvader van deze sierlijkje vaartuigen.
Proefvaart in West Palm Beach.
Vertrek vanuit West Palm Beach.
Landing in West Palm Beach.
In oktober 2001 werd de jetfoil opnieuw verkocht aan Tokai Kisen C° Tokyo Japan en de naam “Seven Island Niji” gegeven. Tot op heden vaart deze jetfoil nog altijd.