Het tweede schip in de reeks van drie liep op 29 oktober 1956 van stapel als bouwnummer 779. Het was hetzelfde schip als de Roi Leopold III maar ditmaal waren de dekken niet meer in hout maar met kunststof (dex-o-tex) uitgerust. Wat veel gewicht en geld bespaarde.

    In 1968 deden er zich problemen voor met de nokkenas welke  175° verdraaid zat. Voor de eerste maal in de wereld heeft de technische dienst  van het Zeewezen met een thermische behandeling de nokkenas kunnen terug op  zijn positie plaatsen. Een unicum van deze tijd.
    
Van 1975 af werd het schip enkel in weekends en in de zomer  ingezet. Vanaf 1 december 1977 volledig uit dienst gehaald. Een korte loopbaan.
    
Op 12 april  1978 werd  het schip aan Abha Marine Co. Ltd, Limassol, Cyprus verkocht en verliet  Oostende op 15 april. Naar Piraeus. Wat later herdoopt to “Abha” op de lijn Jeddah-Aquaba-Port  Suez.
    
In 1980 werd het schip doorverkocht aan Najd Shipping C°,  Jeddah Saudi Arabia en kreeg het de naam Najd II.
    
Wat later in 1982 werd het schip verkocht voor schroot en in 1984 in Eleusis bij Sotiropoulos Bros & C° afgebroken.

    Afbraak in Eleusis Bay Juni 1984. Naast de Koningin Elisabeth ligt de Princesse Joséphine Charlotte.
 

